Opony to niezwykle istotny element każdego samochodu osobowego, ponieważ w ogromnej mierze zależy od nich zarówno komfort podróżowania, jak i bezpieczeństwo na drodze. Dlatego przy wyborze kompletu ogumienia należy koniecznie brać pod uwagę kilka parametrów. Jednym z kluczowych jest tzw. indeks prędkości. Jeśli jest on niewłaściwie dopasowany, wówczas wzrasta ryzyko pęknięcia opony, co w większości przypadków skutkuje utratą panowania nad maszyną i wypadkiem.
Indeks prędkości to nic innego jak zapis wyznaczający dopuszczalną prędkość całkowitą pojazdu przy zachowaniu optymalnego obciążenia, które jest z kolei określone przez indeks nośności. Jest on zawsze ustalany na etapie testów laboratoryjnych, kiedy bada się maksymalną odporność ogumienia. Bierze się przy tym pod uwagę m.in. moc auta i jego masę. Omawiany symbol znajduje się przede wszystkim na boku opony i graniczy z informacją o jej dokładnym rozmiarze. Oznacza go konkretna litera przypisana do określonego rodzaju pojazdu – na przykład H (210 km/h), W (270 km/h) czy T (190 km/h). Co istotne, indeks jest umieszczony nie tylko na oponie, ale również w instrukcji pojazdu oraz na tabliczce znamionowej i specjalnych naklejkach zlokalizowanych w najważniejszych punktach maszyny.
Zaleca się wybieranie ogumienia z indeksem prędkości idealnie dopasowanym do samochodu (nigdy niższym), ponieważ dzięki temu mamy gwarancję precyzyjnych reakcji na ruchy kierownicy, optymalnego panowania nad autem, sprawnego pokonywania zakrętów i wysokiego komfortu jazdy. Pamiętajmy jedynie o tym, że w przypadku opon bieżnikowanych (regenerowanych), np. cenionej marki Glob Gum, indeks powinien być wyższy od wskazań producenta.