Samochód ciężarowy to pojazd pracujący pod dużym obciążeniem i eksploatowany nieustannie – zazwyczaj co najmniej sześć dni w tygodniu. Z tego względu konieczne jest zamontowanie w nim akumulatora odmiennego od tego, jaki spotykamy w typowych autach osobowych. Musi on być przede wszystkim znacznie większy, tak aby był w stanie dostarczyć ilość energii wystarczającą do uruchomienia jednostki napędowej. Pozostałe istotne parametry zostaną wymienione i pokrótce omówione w kolejnym akapicie.
Akumulatory do samochodów ciężarowych charakteryzują się wyraźnie zwiększonym rozmiarem i bardziej wytrzymałą obudową, ponieważ funkcjonują w wyjątkowo wymagających warunkach, a dodatkowo są narażone na negatywne działanie rozmaitych czynników zewnętrznych. Ich istotny wyróżnik to również wyjątkowo duża odporność na wstrząsy (z powodu lokalizacji na tylnej osi), wynikająca z posiadania specjalnych stabilizatorów mostków, wzmocnionych mocowań płytek i warstwy poliestru pokrywającej tzw. płytę dodatnią. Jeśli chodzi o pojemność, to najczęściej w tirach i pojazdach ciężarowych montowane są modele 200-225 Amperogodzin o prądzie rozruchowym sięgającym nawet 1300 A. Są to jednostki rozładowujące się bardzo powoli, choć zaleca się utrzymywanie stanu naładowania poniżej 45% – zwłaszcza w okresie zimowym. W przeciwnym razie istnieje ryzyko zaistnienia problemów ze skutecznym odpaleniem pojazdu. Oto pozostałe pożądane cechy omawianych konstrukcji:
– płytki wykonane z ołowiu,
– dodatek srebra, które gwarantuje optymalną ochronę przed korozją i wysoką temperaturą,
– elektrolit stabilizowany z użyciem żelu bądź włókna szklanego.