Motocykle wszechczasów określić można podług różnorodnych epok, jednak w naszej lokalizacji geograficznej jedną z najbardziej rozpoznawalnych pod względem pojawiania się jednośladów stanowił PRL. To właśnie wtedy, za sprawą niemieckiej marki Simson, na terenie Polski powstawać zaczęły rodzime firmy, a wraz z nimi tańsze odpowiedniki niemieckich produktów. Często istniały jedynie parę lat, aby następnie splajtować lub zamknąć się z powodu innych czynników. Mimo tego, nie zostały zapomniane i dzisiaj duża część z nich określana jest mianem kultowych klasyków tamtego okresu – powoduje to coraz większe zainteresowanie tymi modelami, a także chęć ich rekonstrukcji i przywrócenia do stanu żywotności.
Jednymi z najbardziej rozpoznawalnych motocykli dawnych lat są, przede wszystkim, marka Junak – założona w 1954 i prezentująca czterosuwowy silnik pozwalający na uzyskanie prędkości 115 km/h – marka SHL – znana, zwłaszcza z modelu Gazela o nowoczesnym i oryginalnym, jak na takie czasy wyglądzie – oraz WSK. Z kolei ten producent postawił na produkcję motocykli o pojemności 125, 150 oraz 175 cm sześciennych, jednak w swojej ofercie posiadał także modele prototypowe. Dzisiaj, to właśnie WSK-i są jednymi z chętniej kupowanych na internetowych aukcjach starych motocykl. Dodatkowo, za ich wyborem przemawia wysoka dostępność części wymiennych oraz materiałów związanych z modyfikacją motocykla. Jednym z nich jest instalacja do wsk, którą zakupić możemy na większości stron czy w sklepach motocyklowych. Pamiętajmy jednak, aby instalacja elektryczna była wykonana według oryginalnych zaleceń.
Do motocykli wszechczasów zaliczyć też można motocykl simson sr2. Ten kultowy model do dzisiaj pozwala czerpać przyjemność z jazdy nie tylko miłośnikom i pasjonatom tego sportu. Dodając do tego, jego unikalny wygląd, który po rekonstrukcji robić może jeszcze większe wrażenie, z pewnością przykuwać on będzie spojrzenia.