Jeszcze na początku XX wieku do uruchomienia silnika samochodu niezbędna była korba. Pierwszy rozrusznik samochodowy opatentowano dopiero w 1915 roku. Od tego czasu wynalazek ten się upowszechnił. Obecnie trudno znaleźć samochód spalinowy bez tego urządzenia.
Współczesne rozruszniki to stosunkowo proste konstrukcje. Ich podstawowym elementem jest niewielki silnik elektryczny wyposażony w jednokierunkowe sprzęgło nazywane potocznie bendiksem, elektromagnes, cewki stojana oraz szczotkotrzymacz. Pomimo niewielkich rozmiarów urządzenie to charakteryzuje się dużym zapotrzebowaniem na energię elektryczną. Podczas jednorazowego uruchomienia może pobierać od 200 do 600 Amperów. Do prawidłowego działania rozrusznika jest więc potrzebny odpowiednio wydajny akumulator.
Po przekręceniu kluczyka w stacyjce do rozrusznika trafia prąd stały z akumulatora, który uruchamia silnik elektryczny sprzężony z kołem zamachowym silnika. Urządzenie obraca wałem korbowym jednostki napędowej i nadaje mu prędkość pozwalającą na samodzielną pracę. Podczas pracy rozrusznik musi pokonać opór stawiany przez łożyska wału silnika, tłoki w cylindrach oraz mechanizmy pomocnicze. Do rozruchu dochodzi, gdy jednostka napędowa osiągnie od 40 do 100 obrotów na minutę. Prosta konstrukcja sprawia, że rozruszniki charakteryzują się dużą niezawodnością. W przypadku wystąpienia awarii możliwe przeprowadzenie prac naprawczych. Do tego celu niezbędny jest zakup części zamiennych. Wysokiej jakości podzespoły nabyć można np. u sprawdzonego przedstawiciela na rynku, takiego jak https://www.shop.bendiks.pl/.